Saturday, January 13, 2018

රට බීම කොලම

පිරිමි බීම ගෑනු බීම සහ සංස්කෘතිය රෙද්ද පල්ලෙන් බේරීම

ලියන්නට කියවන්නට හිතන්නට මෙලෝ මඟුලක්වත් ඉතිරිවී නැති වෙලාවකය. මිත්‍රවරුනි ගෑනුන්ටත් මත්පැන් ලබාගැනීමේ නිදහස පැමිණ තිබෙන්නේය. පිරිමින්ට දැන් තරු පෙනිලාය. පස්ස විපස්ස දේස පලුවන්ට ගෙදර මායියාව මතක් වෙමින් තිබෙන්නේය. ගෙදර යන්නට බියක් ගෙන දෙන්නේය. වෙනදා බාගයක් දාන එක දැන් කාලක් දක්වාවත් අඩුවිය යුතුය. තරමක් හෝ එළඹසිටි සිහිය පවත්වා ගත යුතුය. බිඳින ලද හට්ටි මුට්ටි වළං පිඟං තුවාල කැළැල් හැම එකකටම කාලෙ බෝතෙලේකින්ම හෝ ඔළුවට ඉදිමුම් තුවාල සහිත දින හතක අටක කසාය තහනම් කාල පරිච්ඡේදයක් ලැබෙනු ඇත. පිරිමින්ගේ බේබදුකම අඩුවෙන්නට නම් ගෑනුත් බොන්නම ඕනෑය . අති විශේෂ එව්වා සරම අස්සෙ ඔබාගෙන යන  ගෑනු ගතිය ගැන ලැජ්ජා වෙන්නට කාලෙ බෝතල් දෙකක් කිහිල්ලෙ ගහගෙන බාර් එකෙන් එළියට බහින්නට ඕනෑය. එතකොට බයිට් එක නැති වුණාම දාන පිරිමි රෙස්පට් එක බහිනු ඇත. ඊට අමතරව බයිට් එකද තම තමන්ට රිසි පරිදි තමන්ටම සාදා ගන්නට සිදු වනු ඇත. ඒ නිසා ඇත්තෙන්ම මේ පියවර හැම අතින්ම සාධනීය ය.

සමහර ඈයන්ට රෙද්ද පල්ලෙන් බේරෙන සංස්කෘතිය මතක් වෙන්නේද මේ අල්ල පනල්ලේය. මිත්‍රවරුනි ඒ අනුව සංස්කෘතිය රැක ගත යුත්තේ ගෑනුය. පිරිමි නොවේ. ඕනෑ නම් පිරිමියාට ගෑනියට පොවා ඕනෑ රෙද්දක් කළ හැකිය. රෙද්ද ගැලවිය හැකිය. දරුවන් පහක් හයක් රට ජාතිය සංස්කෘතිය වෙනුවෙන් නිෂ්පාදනය කළ හැකිය. මිත්‍රවරුනි ඒ අනුව අප සංස්කෘතිය රැක ගන්නට ඕනෑ ඒකටය. ළමයි හදන්නටය. අවාසනාවට පිරිමි බොන එක ළමයි හදන එකට කිසිම ආකරයක හානිදායක භාවයක් ඇති කරන්නේ නැත. ගෑනු, ළමයි හදන්නේ තනිවමය. එක පැත්තකින් ඒක ඇත්තය . ගැහැනු වැඩ ඇරී වැඩට යති'  යි ලක්ෂාන්ත අතුකෝරල සහසුද්දෙන්ම  කීවේ ඒකය. වැඩ ඇරී වැඩට යන ගැහැනු බීම සංස්කෘතික කෙළවීමක් ය. වැඩ ඇරී බාර් එකට යන පිරිමි බීම සංස්කෘතික ගොඩ යාමක් ය. මෙව්වා ඉතින් කැකිල්ලේ රීතිය.

ඒත් අපේ අත්තම්මා නම් කියන්නේ ඒ කාලෙ ළමයි හම්බෙන අයට දුන්නේ අරක්කු කියාය. ඒ ඔය කියන සභ්‍ය සංස්කෘතිය රැක ගත්තු අපේ ගම් වලය.  ගෑනුන්ට පිරිමින්ට කාට වුව එකය. ‍රාත්‍රී වේලකදි යමක් කමක් ඇති ගමක සාමන්‍ය පවුලක දෙන්න දෙමාල්ලෝ ගම්කුකුල් මසක බීර උගුරු කීපයක රස බැලූ කතා ඕනෑ තරම් ය. නිසි තැන ගෑනුන්ටය . පිරිමින්ට කතා කරන්නේ සමතැනය. එතකොට දෙගොල්ලො දෙතැනය. එක්කෝ දෙගෝල්ලෝම නිසි තැනකට ආ යුතුය. නැත්නම් දෙගොල්ලොම සම තැනක සිටිය යුතුය.

කොහොම උනත් එයා නම් කියන්නේ ප්‍රශ්නයක් ආවොත් දෙන්නම එකට බොමු කියාය. ඒක හින්දා ඊළඟ පාර එයාගේ ගානේ සැට් වීමට දැන් සියලු කටයුතු යෙදී හමාරය. ඒ අනුව බොන එකාලාට මෙන්ම බොන එකීලාටත් දැන් නිදහස තිබෙන්නේය. ඒවා තම තමන්ගේ පෞද්ගලික දේය.

අපි වාගෙ නොබොන එකාලා සහ එකීලාටත් ( ඒ අනුව ඉහත ඡේදයේ මුල් කොටස පට්ට පල් බොරුවක් බව අවබෝධ කරගනු මැනවි) කොයි පැත්තකින් හෝ කුමන හෝ සහනයක් ලබා දෙන තුරු අපි ඇඟිලි ගනිමින් සිටින බව කිව යුතුය. ස්තුතියි .

මීට මලියා ය.

No comments:

Post a Comment